Stop krivotvorinama

Luksuzni proizvodi, odjeća i modni dodaci

Pod luksuznim proizvodima podrazumijevaju se proizvodi koji imaju karakteristike koje nadmašuju uobičajene karakteristike proizvoda u istoj kategoriji, te se od njih najčešće razlikuju višom kvalitetom, privlačnijim izgledom, posebnošću, manjim serijama te odgovarajućom višom cijenom. Luksuzni proizvodi osim upotrebne vrijednosti imaju i dodatnu simboličku vrijednost, budući da ih se najčešće povezuje s višim društvenim statusom.

Kod luksuznih proizvoda znatna količina rada i sredstava ulaže se u osmišljavanje osebujnog, karakterističnog, prepoznatljivog dizajna proizvoda i stvaranje žiga (zaštitnog znaka) koji na tržištu predstavlja prepoznatljiv brand njegovog vlasnika. Zaštićeni žig odnosno brand predstavlja imovinu njegovog vlasnika kojim on štiti ulaganje u kvalitetu i reputaciju proizvoda te kao takav uživa pravnu zaštitu.

Ranijih godina upravo su luksuzni predmeti bili glavni predmet krivotvorenja, no danas se trend krivotvorenja proširio na praktički sve kategorije proizvoda.

Krivotvoreni odjevni proizvodi, i to prvenstveno luksuzna i sportska odjeća, najčešći su krivotvoreni proizvodi koji se pojavljuju u zemljama Europske unije (EU), kao i u Hrvatskoj. Uobičajena tehnika krivotvorenja je uvoz obične odjeće u jednu od zemalja EU-a, na koju se naknadno nadodaju zaštićene oznake poznatih brandova uvezene ili proizvedene odvojeno, te se potom “završeni” proizvodi puštaju u prodaju na područje drugih zemalja članica EU-a, iskorištavajući slobodan prekogranični prijevoz i trgovinu. U najvećem broju slučajeva zemlje koje predstavljaju izvor proizvodnje krivotvorina koje se uvoze u zemlje EU-a, pa i u Hrvatsku, su Kina, Tajland i Turska.
Uz odjevne predmete, u znatnoj mjeri se krivotvore i tzv. modni dodaci (accessoire) kao što su sunčane naočale i kožni proizvodi (najčešće ženske ručne torbe).
Parfemi također pripadaju skupini luksuznih proizvoda koji su vrlo često predmet krivotvorenja. Originalni parfemi u pravilu se prodaju u specijaliziranim prodavaonicama, a procjenjuje se da se oko 95% krivotvorenih parfema prodaje na sivom tržištu prodajom na uličnim štandovima ili manjim trgovinama po sniženim cijenama.
Za razliku od drugih kategorija krivotvorenih proizvoda, krivotvoreni luksuzni proizvodi, odjeća i modni dodaci često se kupuju svjesno budući da se isto ne shvaća kao nešto društveno neprihvatljivo ili štetno. Međutim, kao i kod drugih kategorija krivotvorenih proizvoda, osim što takvi proizvodi mogu predstavljati rizik za zdravlje (primjerice, zbog štetnih kemikalija korištenih u proizvodima kada isti dolaze u dodir s kožom), treba istaknuti nekoliko važnih činjenica:

  • Krivotvorenje doprinosi gubitcima države u kojoj se proizvode krivotovorine
  • Krivotvorenje doprinosi gubitcima države u kojoj se prodaju krivotvorine
  • Krivotvorenje doprinosi ukupnim društvenim gubitcima (npr. nezaposlenosti)
  • Krivotvorinama su oštećeni potrošači
  • Krivotvorenje izaziva znatne gubitke legalnom gospodarstvu odnosno nositeljima prava intelektualnog vlasništva

 

Ispiši stranicu